Op zoek naar de verschillen

Het verschil tussen ‘Het geheim van de Meester’ & ‘Leren van de Meester’.

Net als velen geniet ik op de dinsdagavond van het programma ‘Het geheim van de meester’. Er kan wat mij betreft niet genoeg aandacht zijn voor kunst.

Dinsdagavond, half negen, koffie ingeschonken, koekje erbij en genieten. Heerlijk de diepte in, op zoek naar hoe hij/zij dat destijds heeft gedaan. Qua entertainment is het een heerlijk programma. Tegelijkertijd ben ik soms verrast door hun werkwijze.

Het verschil tussen ‘leren van de meester’ en ‘het geheim van de meester’.

Hier in de huiskamer van het atelier, via de online lessen zijn we bezig met het ‘leren van de meester’. In deze lessen zijn we een portret van Rembrandt aan het kopiëren, om daarvan zoveel mogelijk te leren. De doelstelling is om zelfstandigheid te ontwikkelen. Na elke module krijg ik een foto van het werk toegestuurd met op c.q. aanmerkingen en eventuele vragen. Aan de hand daarvan maak ik dan een filmpje dat in hun eigen tempo en op een zelfgekozen tijdstip bestudeerd kan worden.

Waarom mijn focus op het programma op NPO2

Misschien ben ik een idealist of te serieus, wie zal het zeggen. Ik was totaal verbaast dat de dame Lisa Wiersma eerst met carbon aan de slag was gegaan om daarna in te kleuren……. Is dit erg?! Misschien niet. Ik weet dat er veel mensen zijn die dit ‘trucje’ gebruiken. Ik weet ook uit het boek ‘Geheime kennis’ van Hockney (overigens ook een geweldig boek!) dat onze grote voorgangers ook allerlei technieken hebben gebruikt waarbij ik soms teleurgesteld was.

Waarom vind ik deze trucjes zo jammer?

Het voelt voor mij zo gericht op de buitenkant – een mooi plaatje creëren. Daar is niks mis mee, maar hoe heerlijk is het dat je zelf vanuit jouw eigen hand een portret of wat dan ook zou kunnen neerzetten zonder hulpmiddelen. Dit is absoluut mogelijk voor iedereen. Dat heb ik in de vele jaren die ik inmiddels les heb mogen geven wel gezien. Het is juist zo gaaf om onze uniekheid in je werk te laten zien. Dus ook wanneer je een kopie maakt van een prachtig werk van één van de grote meesters, is het niet verkeerd dat je toch blijft zien dat het jouw handschrift is. Met als resultaat een uniek werk wat door niemand is na te maken!

Waarom dan toch kijken naar de geheime van de meesters?

Er zijn telkens wel leuke verrassingen waar men aandacht aan heeft besteedt. Bijvoorbeeld het beenderenzwart. Iedereen die de aflevering heeft gezien over hoe dit werd gemaakt, vergeet dit nooit meer. Maar ook afgelopen week dat men er bij Ruysdaal achter kwam dat dit nooit geschilderd zou kunnen zijn aan de hand van een netgeplukt boeket bloemen, omdat niet al de bloemen in het schilderij op hetzelfde moment bloeien. Leuk, verrassend en genieten om hier vanaf mijn bank met een lekker kopje koffie naar te kijken.

Werk in uitvoering Module 1 Het lijnenspel

Een stap verder dan kopiëren.

Toch hoop ik van harte dat men wat vaker een stap verder durft te gaan dan kopiëren. Niet het streven naar een perfect plaatje, waarvoor je vast heel veel complimenten zult krijgen. Dit gaat ten koste van jou unieke eigenheid, welke zich juist laat zien in vorm. Dus mijn oproep aan jou, doe je opzet zelf! Weg met het carbon of de projector. Laat je verrassen door jouw persoonlijk blik. Geniet van wat jouw ogen je vertellen en waar jouw voorkeuren naar uitgaan. Wanneer je dit combineert met het afkijken hoe hij/zij dit destijds deed, zul je niet alleen vakmanschap gaan ontdekken, maar ook daarin jouw geheimen.

Nieuwsgierig hoe wij dat hier aanpakken?

Je bent van harte welkom om in te stromen bij de andere enthousiaste cursisten met de cursus ‘Leren van de Meesters. Heerlijk in je eigen tempo en wanneer jij dat wilt, wetend dat hulp altijd dichtbij is 🙂